Sunday 7th August 2005: Extreme Noise Is Not A Crime in Kuching

Joe

Joe hoards and shares.

You may also like...

5 Responses

  1. mat yie kot says:

    Ni takde kene mengena dengan gig ni, sesaja nak share kalau ada orang nak baca. So. sayang AP. Cinta AP, AP! ala2 lagu cinta IT.- Mat Yie

    Permit AP: Malang sungguh rakyat Malaysia Jun 6, 05
    > 1:56pm
    >
    > Terima kasih kepada bekas Perdana Menteri Tun Dr
    > Mahathir Mohamad yang meminta nama pemegang AP
    > (approved permit) didedahkan. Kalau beliau tidak
    > membuka mulut, sampai sekarangpun rakyat tidak tahu
    > betapa mereka menjadi `mangsa’ mereka yang diberi
    > keistimewaan (baca: kroni) perniagaan atas angin
    > ini.
    >
    >
    > Hari ini tahulah kita betapa murahnya harga kereta
    > siap pasang (CBU). Menurut laporan akhbar, sebuah
    > kereta import 1.0 liter jenama popular dari Korea
    > Selatan hanya berharga RM8,762 apabila tiba di
    > Pelabuhan Kelang.
    >
    >
    > Namun, setelah dikenakan cukai, harga kereta
    > tersebut
    > menjadi RM22,868. Ia dijual pula oleh pemegang
    > permit
    > AP dengan harga RM46,000! Bayangkan, selepas cukai
    > 160
    > peratus pun, mereka masih boleh mengaut keuntungan
    > lebih 100 peratus.
    >
    >
    > Begitulah juga dengan kereta 1.3 liter jenama Korea
    > Selatan yang berharga RM11,000 apabila tiba di
    > Pelabuhan Kelang. Tetapi apabila sampai ke tangan
    > pembeli, harganya menjadi RM59,000 hingga RM63,000!
    > Maknanya, setelah dicampur cukai, dan keuntungan
    > besar
    > ‘orang-orang istimewa’ ini, rakyat terpaksa membayar
    > hampir enam kali ganda, atau 600 peratus lebih
    > mahal!
    >
    >
    > Cukai yang keterlaluan yang dikenakan oleh kerajaan
    > untuk memberi perlindungan kepada ‘kereta nasional’
    > seperti Proton dan Perodua, bukanlah bukan cerita
    > baru. Betapa murahnya harga sebuah kereta import dan
    > jika kerajaan bertimbang rasa, kereta buatan Korea
    > Selatan model 1.0 liter atau 1.3 liter itu mungkin
    > boleh dijual pada harga RM20,000 hingga RM25,000
    > sahaja.
    >
    >
    > Kereta jenama tempatan yang sesuai untuk kegunaan
    > keluarga yang paling murah, dijual dengan harga
    > RM45,000. Jadi sebuah keluarga yang berpendapatan
    > RM3,000 sebulan, terpaksa membayar kira-kira RM700
    > sebulan untuk tempoh lima hingga tujuh tahun bagi
    > melangsaikan pinjaman kereta mereka.
    >
    >
    > Hari ini, kereta adalah keperluan, apatah lagi
    > dengan
    > sistem pengangkutan awam di Lembah Kelang yang amat
    > tidak memuaskan. Apabila Dr Mahathir berkata orang
    > Malaysia sudah pandai membuat kereta sendiri seawal
    > tahun 1984 dahulu, kita bertepuk sorak kerana
    > terlalu
    > berbangga.
    >
    >
    > Selepas 21 tahun, Dr Mahathir masih bercakap
    > tentang
    > perlindungan ke atas kereta buatan nasional. Rakyat
    > pula semakin merasakan tertipu dengan kenaikan harga
    > kereta walaupun selepas perlaksaan Zon Perdagangan
    > Bebas Asean (Afta). Di Thailand dan Singapura, di
    > mana
    > tiada ‘kereta nasional’ untuk dibangga-banggakan,
    > harga kenderaan jauh lebih murah selepas Afta.
    > Tetapi
    > tidak di negara kita. Persoalannya, kenapa perlu
    > memberi keistimewaan kepada orang-orang tertentu
    > untuk
    > mendapatkan AP dengan menindas golongan kebanyakan?
    >
    >
    > Yang paling utama, kenapa kerajaan pimpinan Datuk
    > Seri Abdullah Ahmad Badawi mesti akur dengan
    > kata-kata
    > Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk
    > Seri Rafidah Aziz bahawa pemerintah tidak perlu
    > mengumumkan nama pemegang AP?
    >
    >
    > From:”Nursyuhada Shafawi”
    > From:”adah”
    > From:”* juliet la fille douce”
    >
    > From:”Nor Emeliawati Rahmat”
    >
    > From:”Farah”

  2. poisonX says:

    good luck blood on wedding dress..!! balik bawak gambir serawak ek..!! jgn kene bitas dah la.!! ahaks.!

  3. fukkinkore says:

    woi chek kris,apahal band restart x main..band ya dah la power,main pantas,kejam dan macam2 lagi..huhuhu…x sabar tggu gig ari minggu ni…

  4. fukkinkore says:

    sapa sokong mawi menang af3 sabtu ni!!!WORLD!!Hahaha…..amelia suck!!aku benci dan benci…

  5. kriskongcore says:

    uih restart x main sebab dramernya rambut panjang gilak…takut aku…heh!mawi?x best…marsha juak best,stim bot ja aku tengok..

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.