Hishamuddin Rais: Satu Dua Tiga Lagi Iraq

Joe

Joe hoards and shares.

You may also like...

20 Responses

  1. thrasherliar says:

    woh! satu buah fikiran yang jauh dan lain dari yang lain. cool!

  2. zacky says:

    apabila tanah air islam kite di jajah oleh kaum kafir…kite mmg wajib memerangi mereka…hukum nye adalah wajib dalam mempertahankan tanah islam…memang israel patut diperangi…

  3. alia says:

    perang!!! war! perang!

  4. ezra dregen says:

    Mr. Hishamudin, u never fail to impres me..pandangan yang sangat mendalam..walaupun sy x ingin mpercayai..tapi benda yang di kata benar..biasa la basic hidup..nak sesuatu kena korban sesuatu r8..

  5. maisarah says:

    Encik.Hisham,
    tulisan anda hebat!sehebat street movie saudara.
    teruskan menulis.untuk pemikiran masyarakat.
    Arus perdana memang pembunuh pemikiran.

  6. lan says:

    Pacisfisma adalah alternativ utama, tetapi di mana ada oppertunist yg bertindak dengan aggresion fascisma adalah wajib!

  7. lipan says:

    nice article.

  8. arscenic says:

    menunggu mahdi…..

  9. Bunga Perang says:

    tulisan anda amat hebat. Cuma janganlah terlampau mengunakan retorik. Kerana retorik itu semacam pisau, ada baik ada sebaliknya. Jika anda penulis biar pembaca yang menentukan. Biarlah spektrum pembaca sendiri yang menentukan sama ada ke kiri atau ke kanan ia. Bercerita kembali mengenai artikel saudara. Saya tidak menyokong pendapatn saudara itu. Saya tahu konsep saudara maksudkan. Tetapi jangan lupa, tiada sebuah negara pun di dunia ini terlepas daripada kapitalisme antarabangsa. Mahu kita menjadi seperti Cuba?? Mahu kita menjadi seperti Korea Selatan?? Dunia tidak semudah itu tanpa kapitalis. Tanpa kapitalis kita tidak akan mengunakan komputer hari ini. Tanpa kapitalis tiada globalisasi apatah lagi dengan istilah glokal. Memang jika kita lihat golongan borjuasi banyak menindas golongan marheim dan proletariat seperti kita. Tapi yang mana lebih elok?. Bekerja di sebuah syarikat BMW dan bergaji Rm 1000 berbanding dengan di sawah bendang berpanas terik tetapi berapa sangat yang dinikmati. Jika tidak, rakyat negara ini tidaklah berpusu-pusu beratur-atur ingin bekerja di syarikat TNC. Secara mudahnya, kapitalisme menjanjikan kesenangan. Kita sepatutnya mengeksploitasi kapitalisme. Gunakan kapitalisme ke arah yang baik. Jika tidak, Korea Selatan, Singapura, mahupun sang harimau komunis Asia China sendiri telah maju dan kaya raya melalui sistem ekonomi kapitalis. Peperangan pada hari ini ialah perang ekonomi. Semua entiti yang bergelar negara bangsa perlu bersiap sedia berperang dalam arena ekonomi kapitalis. Jika Israel ada AIPAC, jika juga perlu pertubuhan begitu. Jika Amerika dan Jepun ada TNC yang besar kita juga perlu begitu. Jika Eropah mempunyai EU kita juga begitu. Bukanlah kita perlu meniru mereka, masyarakat barat kafir. Tetapi kita perlu ingat, siapa yang menguasai dunia pada hari ini?. Kita perlu mengikut mereka dan mengatasi mereka. Kemudian membentuk semula order baru dunia.

    Nota: Janganlah berdiri di satu paksi, kita kadang-kadang perlu ke kanan, kadang-kadang ke kiri. Idealogi itu besar dan tiada penhujungnya. Jangan tetapkan diri kita dengan idealogi yang mencengkam. Kerana idealogi adalah sebuah dokumen belot!.

  10. Bunga Perang says:

    pembetulan, korea utara yang saya maksudkan dan korea yang satu lagi sudah betul

  11. Nox says:

    I heard that in Cuba education is free so maybe it’s not too bad

  12. piko says:

    Jika korea selatan dan korea utara telah bersatu, bagaimana perintah perang boleh dikeluarkan oleh Korea Utara di PBB?

  13. arifabdull says:

    ya, i read in WHO report on Cuba that their health service is better and even the most efficient in this hemisphere.

  14. arifabdull says:

    Bunga Perang, u cant find the fact about Cuba but merely talk, and here is another reading material for u -> Cuba currently has over 2000 health professionals providing aid in 57 countries.

    on the Korean, u better go read and ask my freind, Black!

  15. arifabdull says:

    Bunga Perang, u cant find the fact about Cuba but merely talk, and here is another reading material for u -> Cuba currently has over 2000 health professionals providing aid in 57 countries.

    before talk on the Korean, u better go read and ask my freind, Black!

  16. ayam says:

    aku bukan aktivis anti perang.aku juga bukan sosialis berjiwa komunis.walaupun aku tak menyokong seratus peratus buah fikiran en hisham,tp bagi aku ada inti intinya yg boleh diterima pakai.tp aku masih berharap bahawa sistem dunia hari ini dapat diubah tanpa kekerasan atau peperangan walaupun seringkali aku tak bertemu jawapan setiap kali aku cuba fikirkan.

  17. Didi kota belud says:

    perang yang dimaksudkan bro h.rais tu pada tilikan aku ialah,perang melawan kebodohan diri,ketakutan untuk berubah,menidakan taboo yang banyak kita pelajari entah dari mana,mencabar mitos yang boleh dicabar, pendek kata,CABAR……….CABAR………..CABAR…..TULAH PERANG.

  18. tengteng says:

    its good juga kalau education free. tak perlu hutang mara

  19. alippie says:

    Bagus! biar berkurangan orang kat dunia ni..kalau tak sesak ma.

  20. sang kepala says:

    H. Rais telah berjaya dlm penulisan kali ini.. apa yg aku maksudkan di sini adalah berjaya menunjukkan sebilangan pembaca yg 100% menganggukkan kepala mereka tanpa mendongakkan kepala dan mmbuka minda… setiap insan di ciptakan daya pemahaman yg berbeda.. tak perlulah !00% sama.. mirip sedikit pun sudah memadai.. ilustrasi perang yang cuba digambarkan oleh H. Rais memang lah jelas tapi mampukah kita melakarnya dengan sendiri?

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.