Hishamuddin Rais: Kita & Mereka

Joe

Joe hoards and shares.

You may also like...

9 Responses

  1. Zaxx))) says:

    All living things should be treated equally! The best output from Hishamuddin so far. Seriously.

  2. babatsetsfire says:

    apa kurangnya yang sempurna?
    dan apa pula sempurnanya yang kurang?
    penulisan yang baik dari Hishamudin…teruskan.

  3. ayam kampung says:

    saya sokong Brickfileds dijadikan sebagai wilayah mesra cacat. Ini cuma permulaan. Harusnya lebih banyak kemudahan untuk mereka. Kesedaran di kalangan rakyat Malaysia memang teruk. Hari tu gua naik LRT, bengkak je tengok satu mamat dan minah duduk di tempat duduk warga kurang upaya… nasib baik mamat tu bagak. Kalau tak… kalau tak… kalau tak… ntah.

  4. ritzharris says:

    yes. u are right. nowdays, it’s hard to see the places that have a good accomodation for handicaped people. and i still remember one of my friend during the presentation of project for the handicaped people. her suggestion and idea has been rejected by the panel. the reason is; “your project is not give any value for economy”. what the hell with our people today. those words make me thinking, people in here especially the designers, engineer, architecture and who’s are involving in construction project never thinking about the accomodation for all people which means wide range of utility for normal people to handicaped people. if they do, it’s maybe a little and hard to seek.

  5. anockmearan says:

    Yeah..thats true..pengalaman saya 6 bulan ketika belajar di KL sentral memperlihatkan semua cerita yang diterlanjangkan oleh bro hisham amatlah betul sekali. Sesekali melihat fenomena kenderaan memperlahankan kenderaaan melalui jalan2 sibuk di brickfield amatlah susah sekali. Seolah2 mereka tidak mengetahui apakah zon itu sebenarnya syorga bagi mereka2 yang kurang upaya di situ. Pagi , petang dan malam saya berada d brickfield suatu masa dahulu membuatkan mata saya buta melihat orang2 buta perlu meminta izin drpd yang celik untuk meneruskan perjalanan mereka ketika berjalan . Agaknya Cuma bila si celik merasai nikmat buta, maka baru dia berterima kasih pada si veteren2 buta dahulu. Yang seronot di situ adalah ketika kita singgah di gerai2 makan . golongan istimewa ini amat pandai memilih lauk pauk untuk dimakan.. ” Nak makan Ikan Keli goreng separuh, lauk kacang panjang masak gulai putih campur belacan sesudu, kuahnya biar banyak sedikit”…ordernya complete macam kita orang biasa. Nah, kenapa layanan pada mereka perlu di anak tirikan sedangkan mereka juga seperti kita??

  6. star says:

    good
    okay la…!!!
    i study in p. moral too oh..

  7. El Pheng says:

    Sebenarnya ada ramai orang cacat kat Malaysia ni. Malaysia mempunyai jumlah penduduk cacat yang paling tercacat di dunia alam semesta.

    Kalau anda tak berapa percaya, cuba pergi ke mana-mana parking yang mempunyai logo orang cacat. Yang paling menghairankan, orang-orang cacat ini boleh menggunakan motor RXZ, TZM dan Proton Wira dan makan di Burger King dan Starbucks Coffee sambil bergelak ketawa dan meWifi dengan penuh bangga palsu.

    Dalam LRT? Jangan buat kelakarlah dekat orang2 cacat ini. Nak kena tumbuk, cubalah. Mereka memakai t-shirt Guns N Roses dan mengepit awek cun sambil mengetip-ngetip handphone engage.

    Ramai sungguh orang cacat.

  8. ras says:

    assalamualaikum,
    terimakasih saudara hishamuddin.di malaysia jumlah orang kurang upaya/orang kelainan upaya atau O.K.U melebihi 200 ribu.kami ada di sini dan tidak akan berganjak.kami punyai hak seperti juga manusia normal.
    O.K.U di malaysia bukan O.K.U dahulu.kami punyai prinsip, pendirian dan bersemangat seperti orang normal.kami punyai cita-cita,perasaan dan pedoman untuk menjadi manusia yang berwawasan.
    Ada saudara-saudara kami di kawasan luar bandar dan kawasan pendalaman yang masih perlu dibantu dan diberi sokongan,dan kami mengharapkan mereka akan bersama dalam menyerlahkan keupayaan kami dan melenyapkan pemikiran bahawa kami ini komuniti yang terpinggir dan kecil.prasarana di malaysia juga perlu dipertingkatkan buat kami, dan keadaan ini bertambah baik kian hari, apabila pihak kerajaan, sektor swasta dan bukan kerajaan mula menyediakan perkhidmatan.
    namun begitu, masaalah yang amat ketara adalah persepsi masyarakat terhadap O.K.U. dan saya harapkan anda semua akan dapat menerima kami dengan seadanya.

    saudara sekalian,
    kami akan terus berjuang agar hak-hak kami diberi,dipertahan dan ditegakkan.kami akan terus maju ke hadapan dalam memastikan O.K.U Malaysia mampu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan masyarakat sejagat.

    cukuplah sudah kami dipandang rendah dan sepi sebelum ini.kami tidak mahu memandang ke belakang lagi.tidak mahu diperkecil,dihina dan diperlekehkan.

    saudara, ini tahun 2006, bagi pihak semua O.K.U di Malaysia, saya pohon anda semua sentiasa menyokong dan mendoakan kesejahteraan kami!saya juga pohon agar ibubapa,dan keluarga O.K.U semua untuk memberi peluang kepada kami untuk hidup.,biarlah anak-anak O.K.U anda keluar, berdikari dan menikmati dunia.

    kekurangan kami sebenarnya adalah kelebihan kami.
    Bangkit O.K.U!

    Ras Adiba Radzi
    O.K.U Fizikal/Paraplegic
    07.09.06

  9. thestardreamers7 says:

    Selain manusia normal ini bersikap angkuh mereka juga mempunyai sifat MALU tak bertempat…sebagai contoh: cuba pergi ke jalan p.ramlee pada malam sabtu..ramai manusia normal yang angkuh berkeliaran disitu bagi memenuhi tuntutan nafsu…anda akan terserempak dengan manusia normal miskin/cacat meminta sedekah kepada manusia normal yang lalu lalang dihadapan mereka, tetapi manusia2 normal yg angkuh ini terus berjalan seolah2 tiada siapa yg menyapa atau meminta ke arahnya..mereka MALU untuk memandang golongan sedemikian, apa salahnya jika dilemparkan senyuman walaupun tiada diberikan wang..senyuman itu jugakan sedekah..mereka tidak MALU dengan tubuh yang hampir terlanjang tetapi MALU dengan manusia yang kekurangan…

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.