Fahmi Reza: Top 10 Myths Pasal Merdeka

Joe

Joe hoards and shares.

8 Responses

  1. farah says:

    fahmi reza memang dikenali dengan fahaman kiri. in fact, filem revolusi 48 dan 10 tahun sebelum merdeka pun diinspirasikan lepas dia baca buku tulisan komunis.

    jika dilihat dari filem2 ini, segala temuramah dan sebagainya, pandangan adalah dari sudut pandangan bekas2 komunis. maka sudah tentu ada bias di situ.

    komunis tidak berjuang untuk menghalau british. sebaliknya untuk menubuhkan republik komunis tanah melayu. aku tidak dapat bayangkan jika aku lahir dalam sebuah negara komunis.

    KMM tidak berjuang untuk tanah melayu merdeka, sebaliknya mahu bergabung dgn indonesia untuk membentuk indonesia raya. heck, aku tak dapat bayangkan kalau tanah melayu bergabung dgn indonesia. kita akan menjadi rakyat sebuah negara yang punya mentaliti rendah. syukur aku rakyat malaysia.

    kita semua dan fahmi reza adalah anak2 pasca merdeka. kita boleh tulis, kaji, buat filem dan sebagainya kerana kita tidak merasa sendiri perit zaman sebelum merdeka.

    merdeka is priceless. wallahualam..

  2. ssp says:

    so FARAH rasa dia dah civilised sangat jadi rakyat malaysia. “… rakyat sebuah negara yang punya mentaliti rendah” wahh..ni antara statement paling bigot pernah dicatatkan.

    FARAH maybe seorang anak pascamerdeka yang tulen..Tahniah! Cam cibai
    Pemikiran Farah agak tempang dengan menganggap (bias?) fahmi reza sebagai komunis, sedangkan karya beliau cumalah dihasil untuk membentangkan satu fakta sejarah yang telah ditibai dan disembunyi dari generasi baru.
    “Takda kiri takda merdeka”,

    Yes, “kita tidak merasa sendiri perit zaman sebelum merdeka” jadi pasal tu tak tau pun ada golongan Kiri malaya yang melancarkan gerila anti-imperialis lalu dilenyapkan ‘pahlawan-pahlawan’ tajaan british. Simbol pahlawan tu megah berdiri masakini di tugu neraka.

  3. mhho says:

    Fahmi,

    keep up the good work, usually history are written by the victorious, does not mean it is the correct one. We need to challenged it if we need some clarity, not for conflict but as guide for the future, ours and our children..”terajang lolos kandang durjana!!”

  4. crusty nooky says:

    What do you think, boss? Write your comment…

    hahahaha!
    this is very goodlah…interesting!

    originally by SSP

    so FARAH rasa dia dah civilised sangat jadi rakyat malaysia. “… rakyat sebuah negara yang punya mentaliti rendah” wahh..ni antara statement paling bigot pernah dicatatkan.

    apa yg farah faham tentang fahaman kiri?
    bukan sahaja yg paling bigot!
    yg paling faggot pun dia juga!

    mind that drone…
    anyway this post is is great&beautiful…..

  5. Salleh Jr says:

    Farah ko x payah terangkan dengan golongan pembangkang ni… mereka takkan sedar sehingga mereka rasai.

    SSP : 1) “Pemikiran Farah agak tempang dengan menganggap (bias?) fahmi reza sebagai komunis, sedangkan karya beliau cumalah dihasil untuk membentangkan satu fakta sejarah yang telah ditibai dan disembunyi dari generasi baru.” – Maksud farah sejarah yg tersembunyi korang tu adalah daripada maklumat sumber pejuangan komunis, parti yg bersekongkol dengan komunis cth DAP, cerita daripadaseseorang keturunan yang dahulunya bapa, saudara mara atau atuknya komunis.

    2) “so FARAH rasa dia dah civilised sangat jadi rakyat malaysia. ‚Äú‚Ķ rakyat sebuah negara yang punya mentaliti rendah‚Äù wahh..ni antara statement paling bigot pernah dicatatkan.” – mmg ko ni xpaham sebab tu ko senang dibelit. maksudnya klu KMM berjaya bergabung dengan indon hari ini pusat pentadbiran di Jakarta dan semenanjung ni mungkin akan jadi di Irian jaya atau Sulawesi tapi ko pandai amik statement hujung…jer ya “rakyat sebuah negara yang punya mentaliti rendah‚Äù wahh..ni antara statement paling bigot pernah dicatatkan kenapa ko x amik ayat farah sebelum tu, silap orang beb ko nak putar belit…

    3) Komunis dan sengkokolnya akan terus menghasut perjuangan mereka.Jadi arini aku bersumpah akan mempertahankan malaysia ni daripada berjaya dihasut oleh DAP yang didalangi oleh komunis menggunakan parti pembangkang Melayu dan generasi Melayu yg mudah di bakar emosinya tanpa berfikir. Jadi kepada komunis2 ko gunakanlah anak muda, Parti Politik, Majlis Peguam, atau korang buatlah keadilan rusuhan sekalipun… niat korang x akan berjaya selagi Rejimen Askar Melayu Diraja tak dibubarkan di Malaysia.

  6. BudakBotak says:

    bagi aq kalau kita biar phak pembangkang mntadbir ngara ni, sistem kapitalisme akan smakin btambah utuh dan rakyat akan smakin dtindas.krana di dlm politik siapa yng mempunyai wang akan memerintah dan tidak dnafikan orang cina menguasai ekonomi kita. pabila Pas mahupun mana2 parti pmbangkang lain bjaya memerintah namun akhirnya DAP yang lebih bkuasa. Dan smemangnya tlah menjadi suatu tradisi bagi seseorang cina (orng cina tlah dlatih sejak kecil dlm pniagaan) untuk mengambil peluang dlm stiap pkara bg mendapatkan keuntungan. hal ini akan menyebabkan Working class akan smakin dtindas. malah kekecohan yng blaku antara melayu boleh dkatakan bpunca dr pihak kapitalis sndiri yng cuba memecahbelahkan masyarakat melayu sendiri sbelum mereka memerintah tanah air kita sendiri.

    aq akui kbanyakan orang yang melayari laman web ni anti Goverment akibat pengaruh politik di dlm lagu2. aq akui bahawa fahaman anarki, komunis dan liberal tlah trasuk dlm minda aq. Namun pcayalah bahawa jika negara kita dprintah oleh DAP mahupun parti pmbangkang yang lain, kita akan lebih dtindas. negara kita tidak memerlukan pemerintah kapitalis yng kononnya mmpejuangkan Demokrasi namun btopengkan kapitalisme, wang dn kuasa.

    ingatlah demokrasi hanyalah khayalan semata-mata. tidak pnah wujud lg negara yng bnar2 mengamalkan demokrasi. yg ada hanyalah kapitalme yang btopengkan demokrasi..
    aq hanyalah seorang remaja yng masih mentah lg dlm politik. apa yng dapat aq katakan di sini hanyalah satu teori bdasarkaan pmbacaan dn pandangan aq je tp itulah hakikatnya, DAP hanyalah sebuah parti yng inginkan kuasa dan keuntungan bukanlah sebuah parti bg Rakyat..

  7. emansukor says:

    to BudakBotak,
    kau ni nmpak sngat macam baca sebelah pihak ja,bukan apa kalau nak baca bagi seimbang la,bagi aq kdua dua belah pihak ada silap nya,tapi apa kata kita bagi pembangkang plak memerintah,dah nak pekak telinga aq dngar anuar nk bagi hrga minyak turun,kita try dulu,relax ar kuasa smua di tngan rakyat,

    Oiii Oiii Oiiii !!!

  8. BudakBotak says:

    aq baca gak surat khabar rakyat. aq stuju 2. kuasa di tangan rakyat. mungkin btul apa yng kau cakap 2. biar pmbangkang plak mmerintah. biar kita tngok kbnaran kata2 mreka plak. aq dh bosan dngan jnji kdua2 pihak.
    bg aq politik ni pmainan para kapitalis je. walau apa pun yng blaku, para kapitalis ttap menang dn akan mmerintah ngara.
    politik ni cuma salah satu cara ntuk mreka tmbah keuntungan je.
    kuasa rakyat x bleh dgunakan spenuhnya slagi mreka x bsatu. kta plu bsatu agar dpt mnjatuhkn kapitalisme.
    kita x plukn 1 Malaysia,kita plu rakyat Malaysia mnjadi satu.
    Oi! oi! oi!
    marilah kita laungkan smangat oi!

Leave a Reply